In 1928 fuseerde het Zwitserse bedrijf Nestlé met Cailler, een Zwitserse
chocolademaker. Nu gebruikt Nestlé het oude merk in een poging om via het
internet de luxe chocolademarkt te veroveren.

Chocola is een wereldmarkt die mede dankzij de opkomende markten nog altijd
groeit. Met KitKat en Smarties is Nestlé daarin al actief. Maar het luxe
segment daarvan zou zo’n 8 miljard dollar groot zijn en nog sterker groeien,
zo schrijft Bloomberg
en daar ziet Nestlé het grote gat.

Internetbonbons
Nestlé begint voorzichtig met de verkoop: de bonbons zijn alleen nog in
Zwitserland en Liechtenstein verkrijgbaar onder de naam Maison Cailler. Als
je online
bestelt, en een formulier met smaakvoorkeuren invult, krijg je een doos met
25 stuks in verschillende smaken thuis. Van vanille tot peper of frambozen.
Nestlé noemt dat "je chocolade persoonlijkheid". Vanaf 20
Zwitserse frank kun je bestellen. Uiteraard met de mogelijkheid om een
persoonlijk boodschap toe te voegen als je de doos cadeau geeft.

Daarnaast verkoopt Nestlé de dozen in de museumwinkel van Cailler in het
plaatsje Broc. Later dit jaar of in 2013 start de verkoop ook in enkele
andere landen.

Nestlé herhaalt hiermee de aanpak, zoals het die met Nespresso volgde:
voorzichtig beginnen in enkele landen en daarna land voor land het concept
uitrollen, waarbij internet steeds een hoofdrol speelt.

Nespresso haalt de helft van zijn verkopen uit internet, de andere helft via
eigen winkels. Inmiddels is het product goed voor een jaarlijkse omzet van 3
miljard Zwitserse frank, zo'n 2,5 miljard euro.

Lees ook:

Nespresso mijdt supermarkt, copycats vullen schap

Het onlogische succes van Nespresso

Nespresso 2.0: een babymelkmachine met capsules

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl